Verantwoorde Avond Snacks

Heb jij voor 7 uur je avondeten achter de kiezen? Dan is het niet gek dat je voor het slapen nog trekt krijgt. Een van onze leden vroeg zich daarom af wat voor snack hij het best voor zichzelf kan klaarmaken op dat moment. Voordat we daar aan toe komen, eerst even wat algemene kennis.
Verantwoorde Avond Snacks

Op deze pagina

Fabel

“Van laat eten word je dik..” Dit is een statement dat niet waar blijkt te zijn. Het onderzoek dat deze overtuiging de wereld in heeft geholpen is namelijk niet betrouwbaar gebleken. Het is daarom niet erg om na het avondeten je trek te stillen met een verantwoorde avond snack.

Wat kan je beter vermijden?

Ongezonde snacks als chips, chocolade en koekjes zijn geen goede keus. Niet alleen omdat ze relatief hoog zitten in calorieën maar vooral omdat ze niet de voedingswaarde geven die je lichaam nodig heeft voor je herstel. Daarnaast verhogen de toegevoegde suikers je bloedsuikerspiegel met verstoring van slaaprust als gevolg.

Ook cafeïne een paar uur voor het slapen is geen goed idee. Ook al zijn er veel mensen die prima in slaap komen met een kop koffie, feit blijft dat er cafeïne het systeem binnenkomt en de slaapkwaliteit kan beïnvloeden. Ook in pure Chocola zit cafeïne net zoals in verschillende soorten thee, hou je van thee in de avond neem dan kruidenthee.

Eerst gezond dan detail

Heb je moeite met inslapen dan is het in eerste instantie belangrijk dat deze bovenstaande producten niet voor het slapen worden genuttigd. Wil je nog een stap verder gaan dan zijn er ook verschillende voedingsproducten die je helpen bij het inslapen. Welk merkbare effect dit heeft hangt af van de persoon. Ga daarom altijd zelf hiermee aan de slag en analyseer het resultaat.

Aandachtspunten

Nu gaan we kijken wat voor verantwoorde snacks je het best kan eten. Het is belangrijk om de volgende dingen in acht te nemen bij het kiezen van een gezonde snack.

  • Lichte snack
  • Makkelijk verteerbaar
  • Geen toegevoegd suiker
  • Kleine portie (het is geen extra maaltijd)
  • Vezelrijk

De reden dat we niet perse eiwitrijk adviseren is omdat de exacte timing van eiwitinname maar weinig meetbaar effect blijkt te hebben op de spierhypertrofie. Het is veel belangrijker om te kijken naar het totaal aantal eiwitten dat je binnenkrijgt op een dag. Als dat betekent dat je een eiwitrijke avondsnack moet nuttigen dan is dit natuurlijk goed mogelijk.

Amandelen

Een handje amandelen is een goede keuze zo vlak voor het slapen. Deze noot wordt vaak als verzadigend ervaren en bevat magnesium en tryptofaan. Tryptofaan helpt je lichaam om melatonine aan te maken, het hormoon dat essentieel is voor het regelen van de slaapcyclus.

Crackers

Volkoren crackers zijn vezelrijk en kunnen met een heerlijk humuslaag goed fungeren als gezonde avond snack. Je kan humus goed afwisselen met Hüttenkäse voor tevens een licht verteerbare snack.

Magere kwark

Deze vorm van zuivel is licht verteerbaar en ook hier zit Tryptofaan in. Leuk je kwark wat op met een banaan of een lik pindakaas maar hou de toegevoegde suikers erin laag.

Conclusie

Nu kun je met een gerust hart een verantwoorde snack eten wanneer je trek krijgt in de avond. De eerste stap blijft het vermijden van eten en drinken dat je cellen niet voedt. Vanuit daar kun je met stapjes werken naar een nog gezondere levensstijl.

Join de community!

Krijg maandelijks nieuwe recepten, uitleg en verhalen van Vitality Control in je mailbox.

Over de auteur

Dit bericht delen?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer in deze categorie

Vitaliteit

Wat doet een lifestylecoach?

Lifestyle is een breed begrip waar door de meeste mensen steeds meer waarde aan gehecht wordt. De lifestyle, oftewel levensstijl, is de manier van leven van een individu of groep. Deze manier van leven is voor iedereen anders en wordt op diverse gebieden geuit. Zoals je je misschien kunt voorstellen, kun je levensstijl ook van invloed zijn op je kwaliteit van leven en de mate waarin je vitaliteit ervaart. Het is dan ook niet gek dat we steeds met een kritischere blik naar onze manier van leven kijken en ‘lifestyle’ een bekender en belangrijker begrip is geworden. Er zijn altijd een aantal verbeterpunten op dit gebied waar je mee aan de slag kunt gaan, alleen of in samenwerking met een lifestyle coach. Je hoeft het echter niet allemaal alleen te doen. Maar wat is een lifestylecoach? En wat doet een lifestylecoach?

vitaliteitscoach
Vitaliteit

Wat is een vitaliteitscoach?

Vitaliteit is een belangrijk begrip in ons leven. Een bepaalde mate hiervan is noodzakelijk om zinvol en gelukkig te kunnen leven. Maar vitaal leven, oftewel vol energie en optimisme leven, is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Verschillende factoren zoals stress en ziektes kunnen de mate van vitaliteit beïnvloeden en verminderen. Om het leven optimaal te kunnen leven, is het dan ook fijn dat jouw levenskracht zich zo snel mogelijk weer herstelt. Het vergt misschien wat energie, maar het boosten van jouw levenskracht is niet onmogelijk. Het leven is een krentenbol, met af en toen een hard stukje. Maar wees niet bang, want je hoeft dit niet alleen te doen. Je kunt allerlei hulptroepen inschakelen om jouw vitaliteit weer terug te vinden, denk bijvoorbeeld aan een vriendin, familie of een vitaliteitscoach. Maar wat is een vitaliteitscoach eigenlijk? En wat doet een vitaliteitscoach precies?

vitaliteit
Vitaliteit

Wat is vitaliteit en hoe kun jij Vitaal leven?

Vitaliteit, een begrip dat op vele manieren opgevat kan worden en voor iedereen een andere betekenis heeft. Gezond zijn, oftewel vitaal zijn, staat centraal in ons leven. Toch varieert onze vitaliteit gedurende de jaren en missen we soms een bepaalde mate van vitaliteit. Maar wat is vitaliteit nu eigenlijk? Wat betekent vitaliteit? En door welke factoren wordt vitaliteit beïnvloed?