Beter slapen met deze 5 tips

Hoewel een mens gemiddeld zeven tot acht uur slaap per dag nodig heeft, is dit aantal voor veel mensen niet de realiteit. Voldoende slaap is essentieel voor een gezonde mentale en fysieke gezondheid, te weinig slaap kan dan ook vervelende gevolgen met zich meebrengen. Naast de goede slapers, heeft helaas een groot deel van de bevolking te maken met diverse vormen van slapeloosheid. Nog uren wakker liggen voordat de slaap zich meester van je maakt of midden in de nacht langere tijd wakker liggen is voor vele mensen dagelijkse kost. Maar hoe zorg je er nu voor dat je snel kan inslapen en vervolgens de hele nacht kunt doorslapen? Wil je antwoord op de vraag: hoe kan ik beter slapen? Hier zijn 5 tips om beter te slapen

Op deze pagina

1. Vermijd kunstlicht

Het is niet voor niets dat we slapen wanneer de zon onder is gegaan. Het licht van de zon heeft namelijk een belangrijke functie in ons slaapproces. Dit heeft te maken met het slaapstofje melatonine dat vrijkomt in ons lichaam zodra het begint te schemeren. De hoeveelheid vrijgekomen melatonine wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid licht. Melatonine maakt jouw lichaam klaar voor de nacht door de productiviteit van bepaalde lichaamsprocessen en jouw lichaamstemperatuur te verlagen.

Al ruim honderd jaar maakt de mens gebruik van kunstlicht, licht dat op kunstmatige wijze wordt opgewekt. Helaas kan ons brein geen onderscheid maken tussen dit kunstmatige licht en het natuurlijke zonlicht. Hierdoor heeft kunstmatig licht hetzelfde effect op ons lichaam, waaronder ons slaap- en waakritme, als het zonlicht. Onder invloed van kunstmatig licht zal dus ook veel minder melatonine in het lichaam vrijkomen waardoor de slaap langer uitblijft.

Het is daarom belangrijk om minstens twee uur voor het slapengaan de blootstelling aan licht te beperken voor een goede nachtrust. Vermijd het licht van smartphones, laptops, televisies en dim je lampen in huis zo veel mogelijk. Slapen én het proces doe je het best in het donker.

2. Zorg overdag voor voldoende zonlicht

Naast voldoende donkerte in de nacht, is voldoende zonlicht overdag van belang om beter te kunnen slapen. Dit heeft opnieuw te maken met ons slaap- en waakritme, ook wel het circadiaans ritme genoemd. Door de opkomende zon te omarmen en bijvoorbeeld na het opstaan een heerlijke ochtendwandeling te maken, geef je jouw biologische klok de kans om zich aan te passen aan de verandering van het licht gedurende het jaar.

Door jouw biologische klok zijn werking te laten doen zal je beter kunnen inslapen en wordt bovendien jouw slaapkwaliteit verbeterd. Door het contrast met het zonlicht overdag zal jouw lichaam bij schemer al snel overgaan op het aanmaken van melatonine om je lichaam voor te bereiden op een heerlijk nachtje slaap.

3. Neem een warm bad voor het slapen

Zoals gezegd zorgt het slaapstofje melatonine ervoor dat de lichaamstemperatuur van jouw lichaam duurt. Dit is een van de lichaamsprocessen die nodig is om in slaap te kunnen vallen. De temperatuurdaling zorgt ervoor dat je lichaam in een toestand van rust komt en de slaap langzaam kan indalen. Nu vraag je je misschien af hoe een warm bad dan voor een betere nachtrust kan zorgen. Een warm bad zorgt toch juist voor een temperatuurstijging?

Dit blijkt echter niet zo te zijn. Warmte heeft namelijk een daling van de lichaamstemperatuur tot gevolg. Dit klinkt tegenstrijdig maar de warmte van een warm bad zet ons innerlijke koelsysteem aan het werk. Je lichaam zal deze warmte weer proberen kwijt te raken via de huid door middel van zweten. Na het nemen van een warm bad zal je lichaam dit proces dus in gang zetten en jouw lichaamstemperatuur verlagen. Ideaal om als een blok in slaap te vallen.

4. Koppel je bed aan slaap

Hoewel ons bed ook erg geschikt is om een film op te kijken of onze dag nog even te overdenken, is dit niet bevorderlijk voor het slaapproces. Al helemaal niet net voor het slapen. Niets is immers zo vervelend als niet kunnen slapen wanneer je je fysiek heel moe voelt, omdat je brein niet tot rust kan komen.

Probeer daarom zo weinig mogelijk dingen te doen op bed die je hersenactiviteit stimuleren en niet op je bed te blijven liggen tijdens het vele malen. Proberen te slapen wanneer je brein dit nog niet toestaat is onmogelijk. Ga daarom pas je bed in of zet de slaap voort als je brein wat tot rust is gekomen. Op deze manier koppel je je bed aan de slaap en zal jouw nachtrust verbeteren.

5. Bekijk je slaappatroon kritisch

Er is niets zo belangrijk als een passend slaapritme bij jouw leeftijd en levensstijl. Ieder mens heeft een andere hoeveelheid slaap nodig. Bekijk daarom kritisch jouw slaappatroon en wees eerlijk tegen jezelf. Misschien is jouw slaapritme gedurende de tijd veranderd door bepaalde gewoontes, maar is dit niet wat jouw lichaam nodig heeft. Vraag jezelf niet af: hoe kan je goed slapen, maar stel de vraag: hoe kan ik beter slapen. Vaak ligt het antwoord namelijk gewoon bij jezelf.

Een goede nachtrust!

Doorbreek vaste gewoontes die jouw ideale slaapritme in de weg staan en geeft toe aan de behoeften en wensen van jouw lichaam. Alleen op die manier zorg je voor voldoende slaap en genoeg energie voor de volgende dag.

Hoe kan je goed slapen? Helaas is hier geen klinkklaar antwoord op te geven, maar deze 5 tips om beter te slapen kunnen je zeker helpen. Of neem contact op.

Download nu Gratis
ons E-Book om beter te Slapen

✓ Wat is slaap en waarom is het belangrijk?
✓ Waaruit bestaat een goede nachtrust?
✓ Hoe regelt ons lichaam slaap?
✓ 12 Tips om beter te slapen

Join de community!

Krijg maandelijks nieuwe recepten, uitleg en verhalen van Vitality Control in je mailbox.

Over de auteur

Dit bericht delen?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer in deze categorie

Persoonlijke ontwikkeling
Mindstate

Persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling, een belangrijk maar ontastbaar begrip. Dat het om een ontwikkeling van jezelf gaat, staat vast. De context waarin deze ontwikkeling plaatsvindt en het belang dat iemand erbij heeft, verschillen echter flink. Niet gek dus dat iedereen een ander idee heeft bij het begrip. Ondanks dat velen weten wat ermee bedoeld wordt, roept het ook nog vele vragen op. Wat is persoonlijke ontwikkeling nu eigenlijk echt? Waarom is het zo belangrijk? En hoe kun je jezelf ontwikkelen? Allerlei ingewikkelde vragen die we in deze blog zullen beantwoorden.

Planning maken
Mindstate

Een effectieve planning maken doe je zo!

Plannen, een belangrijke vaardigheid die jammer genoeg niet iedereen even goed beheerst. Waar sommigen zonder enkele moeite overzicht kunnen creëren, lijkt bij anderen plannen niet in het bloed te zitten. Toch is het maken van een planning soms onvermijdelijk. Of het nu gaat om een planning van de vertrekdag van jouw vakantie, het plannen van je werkdag of de planning van het huishouden. Een planning voorkomt een race tegen de klok.

Vastendieet
Informatie

Vastendieet, alles wat je hierover moet weten!

Iedereen kent het begrip ‘vasten’ wel. Waarbij de een denkt aan het vasten tijdens de ramadan, denkt de ander aan het steeds populairder wordende vastendieet. Het gaat hier beide om een periode van niet eten, maar met andere intenties. In deze blog gaan we het hebben over vasten met als doel gezonder te leven, op gewicht te blijven of juist wat gewicht te verliezen. In de huidige maatschappij worden we platgegooid met allerlei diëten, van het keto dieet tot het vastendieet. Maar wat is het vastendieet precies? En wat komt hier allemaal bij kijken?