Beter slapen met deze 5 tips

Hoewel een mens gemiddeld zeven tot acht uur slaap per dag nodig heeft, is dit aantal voor veel mensen niet de realiteit. Voldoende slaap is essentieel voor een gezonde mentale en fysieke gezondheid, te weinig slaap kan dan ook vervelende gevolgen met zich meebrengen. Naast de goede slapers, heeft helaas een groot deel van de bevolking te maken met diverse vormen van slapeloosheid. Nog uren wakker liggen voordat de slaap zich meester van je maakt of midden in de nacht langere tijd wakker liggen is voor vele mensen dagelijkse kost. Maar hoe zorg je er nu voor dat je snel kan inslapen en vervolgens de hele nacht kunt doorslapen? Wil je antwoord op de vraag: hoe kan ik beter slapen? Hier zijn 5 tips om beter te slapen

Op deze pagina

1. Vermijd kunstlicht

Het is niet voor niets dat we slapen wanneer de zon onder is gegaan. Het licht van de zon heeft namelijk een belangrijke functie in ons slaapproces. Dit heeft te maken met het slaapstofje melatonine dat vrijkomt in ons lichaam zodra het begint te schemeren. De hoeveelheid vrijgekomen melatonine wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid licht. Melatonine maakt jouw lichaam klaar voor de nacht door de productiviteit van bepaalde lichaamsprocessen en jouw lichaamstemperatuur te verlagen.

Al ruim honderd jaar maakt de mens gebruik van kunstlicht, licht dat op kunstmatige wijze wordt opgewekt. Helaas kan ons brein geen onderscheid maken tussen dit kunstmatige licht en het natuurlijke zonlicht. Hierdoor heeft kunstmatig licht hetzelfde effect op ons lichaam, waaronder ons slaap- en waakritme, als het zonlicht. Onder invloed van kunstmatig licht zal dus ook veel minder melatonine in het lichaam vrijkomen waardoor de slaap langer uitblijft.

Het is daarom belangrijk om minstens twee uur voor het slapengaan de blootstelling aan licht te beperken voor een goede nachtrust. Vermijd het licht van smartphones, laptops, televisies en dim je lampen in huis zo veel mogelijk. Slapen én het proces doe je het best in het donker.

2. Zorg overdag voor voldoende zonlicht

Naast voldoende donkerte in de nacht, is voldoende zonlicht overdag van belang om beter te kunnen slapen. Dit heeft opnieuw te maken met ons slaap- en waakritme, ook wel het circadiaans ritme genoemd. Door de opkomende zon te omarmen en bijvoorbeeld na het opstaan een heerlijke ochtendwandeling te maken, geef je jouw biologische klok de kans om zich aan te passen aan de verandering van het licht gedurende het jaar.

Door jouw biologische klok zijn werking te laten doen zal je beter kunnen inslapen en wordt bovendien jouw slaapkwaliteit verbeterd. Door het contrast met het zonlicht overdag zal jouw lichaam bij schemer al snel overgaan op het aanmaken van melatonine om je lichaam voor te bereiden op een heerlijk nachtje slaap.

3. Neem een warm bad voor het slapen

Zoals gezegd zorgt het slaapstofje melatonine ervoor dat de lichaamstemperatuur van jouw lichaam duurt. Dit is een van de lichaamsprocessen die nodig is om in slaap te kunnen vallen. De temperatuurdaling zorgt ervoor dat je lichaam in een toestand van rust komt en de slaap langzaam kan indalen. Nu vraag je je misschien af hoe een warm bad dan voor een betere nachtrust kan zorgen. Een warm bad zorgt toch juist voor een temperatuurstijging?

Dit blijkt echter niet zo te zijn. Warmte heeft namelijk een daling van de lichaamstemperatuur tot gevolg. Dit klinkt tegenstrijdig maar de warmte van een warm bad zet ons innerlijke koelsysteem aan het werk. Je lichaam zal deze warmte weer proberen kwijt te raken via de huid door middel van zweten. Na het nemen van een warm bad zal je lichaam dit proces dus in gang zetten en jouw lichaamstemperatuur verlagen. Ideaal om als een blok in slaap te vallen.

4. Koppel je bed aan slaap

Hoewel ons bed ook erg geschikt is om een film op te kijken of onze dag nog even te overdenken, is dit niet bevorderlijk voor het slaapproces. Al helemaal niet net voor het slapen. Niets is immers zo vervelend als niet kunnen slapen wanneer je je fysiek heel moe voelt, omdat je brein niet tot rust kan komen.

Probeer daarom zo weinig mogelijk dingen te doen op bed die je hersenactiviteit stimuleren en niet op je bed te blijven liggen tijdens het vele malen. Proberen te slapen wanneer je brein dit nog niet toestaat is onmogelijk. Ga daarom pas je bed in of zet de slaap voort als je brein wat tot rust is gekomen. Op deze manier koppel je je bed aan de slaap en zal jouw nachtrust verbeteren.

5. Bekijk je slaappatroon kritisch

Er is niets zo belangrijk als een passend slaapritme bij jouw leeftijd en levensstijl. Ieder mens heeft een andere hoeveelheid slaap nodig. Bekijk daarom kritisch jouw slaappatroon en wees eerlijk tegen jezelf. Misschien is jouw slaapritme gedurende de tijd veranderd door bepaalde gewoontes, maar is dit niet wat jouw lichaam nodig heeft. Vraag jezelf niet af: hoe kan je goed slapen, maar stel de vraag: hoe kan ik beter slapen. Vaak ligt het antwoord namelijk gewoon bij jezelf.

Een goede nachtrust!

Doorbreek vaste gewoontes die jouw ideale slaapritme in de weg staan en geeft toe aan de behoeften en wensen van jouw lichaam. Alleen op die manier zorg je voor voldoende slaap en genoeg energie voor de volgende dag.

Hoe kan je goed slapen? Helaas is hier geen klinkklaar antwoord op te geven, maar deze 5 tips om beter te slapen kunnen je zeker helpen. Of neem contact op.

Download nu Gratis
ons E-Book om beter te Slapen

✓ Wat is slaap en waarom is het belangrijk?
✓ Waaruit bestaat een goede nachtrust?
✓ Hoe regelt ons lichaam slaap?
✓ 12 Tips om beter te slapen

Join de community!

Krijg maandelijks nieuwe recepten, uitleg en verhalen van Vitality Control in je mailbox.

Over de auteur

Dit bericht delen?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer in deze categorie

stress verminderen
Mindstate

Stress verminderen? Dit is wat je moet weten!

Stress, een bekend probleem onder velen. Bewust of onbewust krijgen we dagelijks te maken met stressvolle situaties. Denk aan de wekker die niet is afgegaan, de stapels werk die nog op je liggen te wachten of de deadline van dat belangrijke werkstuk. Hoewel een bepaalde mate van stress ook nodig is voor de beste resultaten, is te veel stress funest voor je gezondheid. Vooral het ervaren van chronische stress is erg slecht voor het lichaam. Uiteenlopende lichamelijke en mentale klachten zijn hiervan het gevolg. Artsen noemen een overdosis aan stress zelfs gevaarlijk en dat is niet voor niets, vele ziektes worden namelijk gecorreleerd aan stress. Belangrijk dus om de stress zo snel mogelijk te verminderen. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat stressvolle situaties je niet in hun macht krijgen?

Informatie

Wat is gezonde voeding?

Gezond eten, iedereen heeft het erover, maar tegelijkertijd is het voor vele mensen een breed en ongrijpbaar begrip. Want wat moeten we nu wel en niet geloven in een wereld waarin we platgegooid worden met feiten en fabels over voeding en diëten? Hierdoor is het lastig om door de bomen het bos te zien en objectief te kunnen kijken naar gezonde voeding. De een zweert bij een voedingspatroon met veel eiwitten, terwijl de ander vol lof is over een veganistisch eetpatroon. Niet gek dus dat we onze voeding onder de loep nemen en beginnen te twijfelen aan de gezondheid daarvan. Wat past er nu wel en niet in een gezond voedingspatroon? Wat is gezond eten nu precies?

Vitaliteit

Een gezonde leefstijl

We horen deze woorden regelmatig: ‘We moeten gezonder gaan leven’. Net zoals vele andere uitspraken, is dit uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Want waar moet je eigenlijk beginnen als je gezonder gaat leven? Moet je die ene lekkere chocoladereep gelijk de deur uitgooien? Of moet je jezelf nu vier dagen in de week naar de sportschool slepen? Natuurlijk zijn dit mogelijke manieren om je gezondheid te verbeteren, maar gezond eten en meer bewegen is geen garantie voor een langdurig gezond welzijn. Hier is namelijk een duurzame leefstijlverandering voor nodig.