Afvallen zonder dieet? Kan dat?

Afvallen zonder een dieet te volgen, kan dat? Het antwoord is ja. Hoewel veel mensen bij de wens om wat gewicht te verliezen, beginnen met het volgen van een dieet, garandeert een dieet niet altijd gewichtsverlies op lange termijn. Sterker nog, diëten is eigenlijk niet eens nodig om een aantal overtollige kilo’s kwijt te raken. Ook zonder het volgen van strenge regels en restricties is het mogelijk om af te vallen. Het beste dieet is geen dieet!
Afvallen zonder dieet

Op deze pagina

Waarom werkt diëten niet?

In de meeste gevallen heeft het volgen van een dieet helemaal geen positief effect op je gezondheid. Daarbij doen we het vaak niet voor ons plezier, maar is het een verwoede poging om nog even wat af te vallen. Genoeg redenen dus om een dieet gewoon links te laten liggen. Maar waarom werkt het volgen van een dieet nu niet?

In de dieetwereld bestaan drie basisprincipes waarop de meeste diëten gebaseerd zijn. Vaak wordt er opgelegd om de calorie-inname te beperken, bepaalde voedingsmiddelen te beperken of vermijden en de verhouding tussen bepaalde voedingsstoffen in je voeding aan te passen. Maar uit onderzoek blijkt dat deze basisprincipes allemaal afhangen van een andere belangrijke factor, namelijk de inname van microvoedingsstoffen als vitamines, mineralen, amino- en vetzuren.

De sleutel tot gewichtsverlies ligt dus niet zo zeer bij het volgen van een dieet gebaseerd op de basisprincipes, maar bij het genoeg binnenkrijgen van essentiële microvoedingsstoffen.
Met het volgen van een dieet bereik je vaak juist het tegenovergestelde, een dieet legt je immers restricties op waardoor je bepaalde voedingsstoffen niet of in onvoldoende mate binnenkrijgt.

Dit tekort aan voedingsstoffen heeft een negatief effect op het lichaam en zorgt op de lange termijn niet voor gewichtsverlies of het behoud daarvan. Ondanks dat je misschien denkt dat je tijdens het volgen van een dieet controle hebt over jouw gezondheid, blijkt dit alles behalve waar te zijn. Je hebt hier pas echt controle over wanneer je een passende en gezonde leefstijl ontwikkelt.

Een nieuwe leefstijl

Het ontwikkelen van een nieuwe leefstijl wordt vaak onderschat. Het klinkt immers redelijk simpel, gewoon de dag door zien te komen op een andere manier. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Het ontwikkelen van nieuwe patronen en gewoontes in je dagelijks leven gaat niet van een leien dakje.

Paul Chek, een expert op het gebied van de holistische gezondheid, heeft door middel van onderzoek en ervaringen een aantal tips opgesteld om een holistische levenswijze te ontwikkelen en te bereiken:

Eet verantwoord en bewust

Voeding speelt een belangrijke rol in onze gezondheid. Niet alleen een overschot aan voeding, maar ook een tekort aan voedingsproducten en voedingsstoffen kan desastreuze gevolgen hebben voor ons lichaam. Het is daarom van belang om een verantwoord en gevarieerd voedingspatroon te ontwikkelen. Hoe eerder je dit doet, hoe makkelijker het zal zijn om dit patroon in je leven te integreren. Veel mensen zijn zich echter helemaal niet bewust van wat ze eten. We eten vaak wanneer we honger of trek hebben en kiezen daarbij voor de producten die we lekker vinden. Maar krijgen we op deze manier gedurende de dag wel de juiste voedingsstoffen binnen?

Bewust worden van wat en hoeveel je eet, kan daarom een goede eerste stap zijn op weg naar het ontwikkelen van een verantwoorde leefstijl. Door dagelijks bewust een verantwoord en gevarieerd eetpatroon aan te houden, maak je dit gezonde patroon jezelf uiteindelijk eigen.

Hoe word je bewust van wat je eet? Leg eens je bij elke hap je vork of lepel weer neer. Kauw rustig en ervaar bewust alle smaken. Pak je lepel of vork pas weer op wanneer je de volledige hap gekauwd en wel hebt doorgeslikt.

Drink genoeg

Naast voeding is vocht ook een van onze primaire levensbehoeften. Zonder voldoende vocht kunnen we immers niet overleven, ook niet wanneer we ons in plaats van in de woestijn op de Zuidpool begeven. Een menselijk lichaam bestaat namelijk voor circa 70% uit water en dit vochtgehalte moet op peil blijven. Hydratatie is nodig voor vele lichaamsprocessen, denk aan het vervoeren van voedingsstoffen naar cellen of het uitscheiden van afvalstoffen. Wanneer je toch je leefstijl aan het veranderen bent en een bewust eetpatroon probeert op de bouwen, kun je hier net zo goed het drinken in meenemen toch? Twee vliegen in één klap!

Hoe kan je meer water binnen krijgen? Koop een fles en zet deze op je bureau in je gezichtsveld. Je zal merken dat je vanzelf meer gaat drinken

Beweeg voldoende

Dit zal niet de eerste keer zijn dat je hoort dat beweging belangrijk is. Toch is voldoende lichaamsbeweging onmisbaar voor een goede gezondheid. Wees gerust, het gaat hier niet per definitie om het lopen van een marathon. Het is niet nodig om je leefstijl volledig te baseren op beweging en sport, maar een levensstijl zonder enige vorm van beweging is ook erg ongezond.

Over het algemeen wordt aangeraden om wekelijks minimaal tweeënhalf uur te besteden aan matige intensieve beweging, zoals een stukje wandelen of een gezellig potje tennissen. Kies voor een bewegingsvorm waar jij plezier in hebt en die bij jouw past, op deze manier wordt het opnemen van voldoende beweging in jouw leefstijl een stuk gemakkelijker.

Doe het samen

Zoals gezegd is het ontwikkelen van een nieuwe leefstijl niet makkelijk. Samen met iemand deze uitdaging aangaan kan hierbij helpen, gedeelde smart is immers halve smart. Zo kun je samen met een buddy gezamenlijke doelen op stellen, knelpunten en prestaties delen en nog bewuster worden van jouw eigen ingebakken patronen.

Deze tip is natuurlijk goed te combineren met de vorige. Wanneer je een nieuwe sport gaat beoefenen doe dit dan met een vriend of vriendin om elkaar door de minder gemotiveerde dagen heen te helpen. Wanneer je met iemand afspreekt is de barrière nu eenmaal hoger om af te zeggen.

Stel niet te hoge eisen

Het beste en langdurigste resultaat omtrent afvallen bereik je door een aanpassing te doen aan je leefstijl, maar die gaat niet zonder horten en stoten. Een leefstijl heb je immers vaak al vele jaren, waardoor het erg onnatuurlijk voelt om hier iets aan te veranderen. Het ontwikkelen van nieuwe patronen en gewoonten kost nu eenmaal tijd. Verwacht daarom niet te veel van jezelf en probeer te blijven focussen op de lange termijn. Het resultaat wil je immers ook gedurende een lange tijd behouden. Doe het vooral op jouw manier, zodat jouw nieuwe leefstijl niet alleen voor verbetering van je gezondheid zorgt, maar ook echt bij je past.

Onze methode is ontwikkeld om een leefstijlverandering teweeg te brengen die is vol te houden. Wanneer helder is welke resultaten we gaan behalen stellen we een plan op die je stap voor stap naar je doel leidt. Dit vergt inzet, energie en geduld maar wordt beloond met een verandering in gedrag en bewustzijn die jij je hele leven behoudt

Conclusie

Om die overtollige kilo´s kwijt te raken, is het dus echt niet nodig om een strikt dieet te volgen. Diëten brengt immers vaak vele restricties met zich mee waardoor het moeilijk is om vol te houden en niet zorgt voor een langdurig resultaat. Probeer daarentegen eens naar je leefstijl te kijken. Wat doe je nu eigenlijk op een dag? Waar zitten jouw moeilijkheden en wat kun je verbeteren? Door hiernaar te kijken krijg je veel meer inzicht in de mogelijke oplossingen voor de overtollige kilo’s en zal je voor goed je resultaat vasthouden.

Join de community!

Krijg maandelijks nieuwe recepten, uitleg en verhalen van Vitality Control in je mailbox.

Over de auteur

Dit bericht delen?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer in deze categorie

Recente berichten