5 Tips over Zout

We hebben veel vragen ontvangen over voeding en beantwoorden ze vanaf nu in de vorm van een blog. We geven daarom vandaag tips over zout en beantwoorden vragen als: Welke soorten zout zijn er? Hoeveel gram zout mag ik per dag? Hoe kan ik minder zout eten?
5 Tips over Zout

Op deze pagina

Welke soorten zout kunnen we onderscheiden?

We kunnen grofweg twee soorten zout onderscheiden. Geraffineerd tafelzout en ongeraffineerd zout. Geraffineerd zout is door middel van processen ontdaan van enkele mineralen zoals magnesium en calcium en bestaat nog alleen uit natriumchloride. De reden voor de afscheiding is het zoutgebruik door bedrijven in productieprocessen. Ongeveer 97% van het zout dat wordt geproduceerd wordt namelijk gebruik voor productieprocessen in fabrieken. Voor de werking van deze processen moeten de mineralen verwijdert worden, een voor mensen onnodige handeling. De onttrokken mineralen worden je vervolgens los verkocht in de drogisterij.

Ongeraffineerd zout is niet systematisch ontdaan van mineralen en bevat dus wel kleine hoeveelheden calcium, magnesium, zwavel, silicium en kalium. Voorbeelden hiervan zijn Keltisch zout en Himalaya zout. Het is goed mogelijk dat de smaaksensatie van ongeraffineerd zout als intenser wordt ervaren waardoor je minder hoeft te gebruiken. Dit is een voordeel gezien het feit dat de gemiddelde Nederlander teveel zout (lees: Natrium) binnen krijgt.

Hoeveel gram zout per dag?

Van nature zit er niet veel natrium in ons eten toch krijgt de man gemiddeld 9,9 gram zout binnen en de vrouw zo’n 7,5 gram gemiddeld. De richtlijn is maximaal 6 gram zout per dag. Na schatting voegt de consument zo’n 20% zelf toe aan het eten en wordt dus ongeveer 80% toegevoegd door de fabrikanten. Denk hierbij aan brood, kant-en-klaar maaltijden, voorgeproduceerde soepen, snacks bij de snackbar en kant-en-klare sauzen. Bij kaas, vlees en vis producten wordt zout vooral toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen.

Wat wordt er aan zoutverlaging gedaan?

Gezien het risico voor de gezondheid zijn verschillende overheidsinstanties bezig met het terugdringen van zoutgehaltes in voorgeproduceerd voedsel. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit constateerde in een rapport uit 2016 dat er 10% minder zout wordt toegevoegd aan producten dan enkele jaren daarvoor. Toch is dit bij lange na niet genoeg. De fabrikanten willen de consument “laten wennen” aan de nieuwe smaak en verlagen daardoor het zoutgehalte maar mondjesmaat. Daarnaast betreft dit vooral de (product)groepen brood, kant-en-klaar, chips en conservering. Het zoutgehalte in bijvoorbeeld sauzen is na aandringen nog onveranderd getest.

Minder zout eten

Er wordt dus geadviseerd om de hoeveelheid zout te beperken tot zo’n 6 gram per dag. Dit komt ongeveer neer op 2,4 gram natrium per dag. De meeste Nederlanders zitten hierover heen. Wil je jouw zoutconsumptie minderen zorg dan dat je voorgeproduceerd voedsel zoveel mogelijk mijdt. Naast de hoge zoutgehaltes voegen fabrikanten namelijk veel andere middelen toe die ons lichaam niet ten goede komen.

Kant-en-klare maaltijden spannen vaak de kroon, maar ook brood is een bron van zout. Eet je zowel in de ochtend als in de middag brood probeer dan eens een alternatief zoals bananenbrood of een lekkere salade. Ook met sauzen verhoog je snel je zoutinname, probeer zoveel mogelijk de sauzen zelf samen te stellen. Zo heb je de hoeveelheid zout die je toevoegt zelf in de hand.

Keltisch zeezout of Himalaya zout

Alleen wanneer je deze inname verlaagd door voorgeproduceerd voedsel te mijden raden we aan om extra ongeraffineerd zout toe te voegen aan het eten of aan je water. We kiezen voor ongeraffineerd omdat, ondanks de kleine verschillen, de meeste complete vorm van zout betreft. We kunnen eindeloos debatteren over het effect van Keltisch zout of Himalaya zout op onze gezondheid, wat ons betreft kun je beter zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijk vorm blijven. Het wordt steeds duidelijker dat we als samenleving niet gezonder worden van voedsel raffinage. Laten we het voedsel daarom meer accepteren zoals we het aantreffen in de natuur.

Join de community!

Krijg maandelijks nieuwe recepten, uitleg en verhalen van Vitality Control in je mailbox.

Over de auteur

Dit bericht delen?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer in deze categorie

Vitaliteit

Wat doet een lifestylecoach?

Lifestyle is een breed begrip waar door de meeste mensen steeds meer waarde aan gehecht wordt. De lifestyle, oftewel levensstijl, is de manier van leven van een individu of groep. Deze manier van leven is voor iedereen anders en wordt op diverse gebieden geuit. Zoals je je misschien kunt voorstellen, kun je levensstijl ook van invloed zijn op je kwaliteit van leven en de mate waarin je vitaliteit ervaart. Het is dan ook niet gek dat we steeds met een kritischere blik naar onze manier van leven kijken en ‘lifestyle’ een bekender en belangrijker begrip is geworden. Er zijn altijd een aantal verbeterpunten op dit gebied waar je mee aan de slag kunt gaan, alleen of in samenwerking met een lifestyle coach. Je hoeft het echter niet allemaal alleen te doen. Maar wat is een lifestylecoach? En wat doet een lifestylecoach?

vitaliteitscoach
Vitaliteit

Wat is een vitaliteitscoach?

Vitaliteit is een belangrijk begrip in ons leven. Een bepaalde mate hiervan is noodzakelijk om zinvol en gelukkig te kunnen leven. Maar vitaal leven, oftewel vol energie en optimisme leven, is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Verschillende factoren zoals stress en ziektes kunnen de mate van vitaliteit beïnvloeden en verminderen. Om het leven optimaal te kunnen leven, is het dan ook fijn dat jouw levenskracht zich zo snel mogelijk weer herstelt. Het vergt misschien wat energie, maar het boosten van jouw levenskracht is niet onmogelijk. Het leven is een krentenbol, met af en toen een hard stukje. Maar wees niet bang, want je hoeft dit niet alleen te doen. Je kunt allerlei hulptroepen inschakelen om jouw vitaliteit weer terug te vinden, denk bijvoorbeeld aan een vriendin, familie of een vitaliteitscoach. Maar wat is een vitaliteitscoach eigenlijk? En wat doet een vitaliteitscoach precies?

vitaliteit
Vitaliteit

Wat is vitaliteit en hoe kun jij Vitaal leven?

Vitaliteit, een begrip dat op vele manieren opgevat kan worden en voor iedereen een andere betekenis heeft. Gezond zijn, oftewel vitaal zijn, staat centraal in ons leven. Toch varieert onze vitaliteit gedurende de jaren en missen we soms een bepaalde mate van vitaliteit. Maar wat is vitaliteit nu eigenlijk? Wat betekent vitaliteit? En door welke factoren wordt vitaliteit beïnvloed?